Гледам
картината на Пабло Пикасо и сред среднощния покой не мога да не изразя
възхищението си от бликащата нежност и изящната чувстреност на изобразената
девойка в платното на художника.
Тази нежна небесно синя и бледорезедава тоналност, тази бледорозова сянка на скулата, , леко присвитите устни, позата на главата, подпряна на ръката и озарена от сламеножълтата светлина на косата създават едно незабравимо преживяване.
Един поглед
към бързия щрих и рязката мазка, вероятно на пастела, ме пренасят към „хвърчащите
лирични листчета“ на Гео Милев с превода му на част от поетична творба на
Рихард Демел, писана през далечната 1896 година.
„Желая ти
щастие с ярки лъчи.
Донасям ти слънцето в свойте очи.
Сърцето ти чувствам в гърдите си аз:
Желае ти то не суетен прехлас.
То чувства, желае ти: слънчеви дни...“
Няма нужда
да казвам, че се възхищавам от шедьдврите на изобразителното изкуство и естетиката
на поетичното слово.
Аз не съм
изкуствовед и погледът ми към едно произведение
независимо от жанра и вида на изкуството е по – скоро рудиментарен, първичен
или суров, но въпреки това при възприемането на една творба при мен се получава
някакво странно съзвучие между
изображението и мелодията на поетичното слово независимо от извора им
във времето или творческия натюрел на авторите им. Мога да го определя като едно емоционално вглеждане в реалния или
въображаем свят на изобразеното чрез различните пластични или езикови ресурси...
Няма коментари:
Публикуване на коментар